Více než padesát lidí se účastnilo ve čtvrtek 3. září v aule Církevního gymnázia v Kutné Hoře téměř tříhodinového odborného semináře Poruchy autistického spektra očima rodiče, odborníka, pedagoga. Seminář uspořádalo Středisko Na Sioně a pozvalo lektorku Mgr. Staňkovou, která poutavým způsobem přiblížila téma autismu a jeho specifik.
Celý seminář byl pojatý jako odpovědi na otázky, které byly předem zaslané. Hlavními tématy byly příčiny poruch autistického spektra dále jen PAS, jakým způsobem se projevují, diagnostikují i možnosti pomoci lidem a jejich rodinám, které se s PAS denně potýkají. Paní lektorka Mgr. Jaromíra Staňková uvedená témata prolínala odkazy na profesní i osobní rodinné zkušenosti a vše ukazovala na praktických příkladech.
Porucha autistického spektra se projevuje v raném dětství okolo druhého roku. Častěji postihuje chlapce v poměru 3:1. Příčiny vzniku autismu nejsou doposud známé. „Každý člověk s PAS je zcela jedinečný, jeho projevy jsou velmi různé, ale obvykle má nějaký problém v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti. Jsou přecitlivělí, úzkostní, mají obtíže v emocích, abnormality v pozornosti ve smyslu nahoru i dolů, říká Markéta Sieglová, vedoucí Střediska Na Sioně a dodává „projevy u každého člověka se v průběhu života mění, takže přístup k takovému člověku je velmi individuální záležitostí. Velká různorodost je také v intelektu, od lidí s těžkým mentálním postižením až po lidi geniální, jejichž IQ ani nelze změřit.
Paní lektorka autenticky přiblížila svět a pohled lidí s autismem. Adam chodí na první stupeň základní školy. Načapal Kubu, jak sbírá ze země jeho pastelky. Adamova reakce je, že Kubovi dá facku. Myslí si, že mu Kuba pastelky krade. Děti s PAS totiž obvykle připouští především černé scénáře. Nenapadne je, že většinou lidé věci myslí dobře. Adama nenapadlo, že jeho pastelky z lavice někdo jiný omylem shodil a Kuba mu jen pomáhá je sebrat. Chování Adama není zlé, pouze si vyhodnotil situaci ze svého pohledu jinak.
Jaká je úloha asistentů pedagoga? Mají pomoci s tím, v čem má dítě konkrétní obtíže. Například děti s PAS mají často potíže se orientovat v prostoru, čase, ve svých věcech. Paní učitelka řekne: „Otevřete si sešity a napište datum.“ Martínek sedí a nic nedělá. I když paní učitelka opakuje tento pokyn velmi jasně, on nepracuje. V sešitě je totiž třicet pět řádků a Martínek neví, kam má datum přesně napsat. Až když mu asistentka tužkou udělá puntík na správný řádek, může konat. Někdy stačí velmi málo, jenom vědět, co udělat. Děti s PAS se totiž většinou neumějí zeptat.
„ Naše Anička nemá ráda knoflíky. V průběhu patnácti let jsme odstranili všechno, co má knoflíky. Ze zkušenosti jsme věděli, že když měla oblečení s knoflíky nebo jí takové věci dali ve školce, tak jí to hrozně rozhodilo,“ říká svoji zkušenost jedna z maminek.
Mladý muž s autismem má velmi specifické zájmy. Zajímá ho vše, co se týká umírání a smrti, pohřební obřady nebo různé typy rakví. Představte si, jak takový muž naváže vztah s dívkou, když se jí na prvním rande zeptá, jaký typ pohřebního obřadu by preferovala. Je jasné, že dívka uteče a už se mu nikdy neozve.
Děti i dospělí s autismem potřebují mnoho tolerance, naslouchání a ochoty přemýšlet nad jejich věcmi jinak. Je pro ně těžké o něco žádat, na něco se ptát a zpravidla okolí odradí komunikací o stereotypních tématech, která zajímají jen je. Je pro ně těžké najít si kamarády, práci, partnera a udržet si přátelé. Podle lektorky paní Staňkové je třeba lidem s autismem vysvětlovat, dávat instrukce k situacím, předkládat jim pozitivní scénáře, které by je vůbec nenapadly. Lidé s autismem potřebují zejména toleranci a snahu o pochopení ze strany běžné společnosti.
Profesní i osobní zkušenosti nejen lektorky, ale i dalších účastníků semináře, rodičů i odborníků, kteří se dětem denně věnují, přinesly mnohá zamyšlení a dost možná i novým směrem.
tisková zpráva Oblastní charity Kutná Hora
Mgr. Marcela Mommersová
Specialistka komunikace, fundraising
Tel.: 607 714 535 E-mail: 88EmV-548hzwVbigc8m%C9.43dkmRb~lWlkmb