Raná péče

Poslání

Posláním Rané péče Na Sioně je provázet rodiny dětí se specifickými potřebami (děti předčasně narozené, s nerovnoměrným nebo opožděným vývojem s mentálním, pohybovým, kombinovaným handicapem, s poruchami autistického spektra) od narození do 7 let. Podporujeme rodiny tak, aby porozuměly potřebám svého dítěte a dokázaly využít všechny schopnosti a možnosti rozvíjet své dítě v potřebných oblastech.

Rodinám poskytujeme odbornou pomoc a společně hledáme východiska z jejich složitých životních situací.

Poslání naplňujeme těmito aktivitami:

  • Stimulace vývojové úrovně dětí, rozvoj jejich dovedností
  • Nabídka výchovných a stimulačních dovedností pro rodiče
  • Poskytnutí sociálního poradenství
  • Podpora a zvyšování kompetence rodičů jako těch, kdo nejlépe svému dítěti rozumějí
  • Poskytnutí potřebných informací
  • Zprostředkování kontaktů, mezioborová spolupráce

Cílová skupina

rodiny dětí se specifickými potřebami od narození do 7 let ze Středočeského kraje

  • děti předčasně narozené
  • s nerovnoměrným nebo opožděným vývojem
  • s mentálním postižením
  • s pohybovým postižením
  • s kombinovaným postižením
  • s poruchami autistického spektra

Pracujeme zejména s těmito nepříznivými situacemi osob:

  • Dítě se neumí dorozumět se svým okolím kvůli svému opožděnému vývoji nebo zdravotnímu postižení
  • Dítě nemá dovednosti, které jsou v jeho věku běžné, tím je snížena kvalita jeho života
  • Dítě si neumí hrát předpokládaným způsobem kvůli svému opožděnému vývoji nebo zdravotnímu postižení
  • Dítě se chová nepředvídatelně kvůli svému zdravotnímu postižení
  • Dítě má problémové chování
  • Rodina dítěte neví, jak se se svým dítětem dorozumět
  • Rodina si neví rady s výběrem školského zařízení pro své dítě se zařazením dítěte do něj (MŠ, ZŠ)
  • Rodina nemá potřebné kompetence, jak rozvíjet dovednosti dítěte
  • Rodina se nevyzná v přehledu služeb a odborných zařízeních, které jí mohou pomoci vzhledem ke zdravotnímu postižení dítěte nebo jeho ohrožení
  • Rodina se sama neorientuje v sociálním poradenství, nemá informace, které by jí mohly vzhledem ke zdravotnímu postižení pomoci
  • Rodina se cítí osamocena nebo neumí sama využívat odborné služby a běžné zdroje
  • Rodina si neumí poradit s řešením problémového chování svého dítěte
  • Rodina se cítí vyloučena v komunitě, která jí byla předtím otevřena

Cíle

Cílem je, aby rodina porozuměla potřebám svého dítěte a nalezla možnosti, jak ho rozvíjet bez další podpory ze strany služby.

  • Dítě bude mít možnost, jak komunikovat
  • Dítě se naučí různé způsoby hry
  • Dítě se naučí jednat různými vhodnějšími způsoby
  • Rozvinou se dovednosti dítěte zvláště v oblastech, které byly postiženy nebo ohroženy
  • Rodiče dostanou potřebnou podporu, jak jednat se svým dítětem
  • Rodiče porozumí potřebám svého dítěte
  • Rodina bude vědět, jak rozvíjet dovednosti svého dítěte, podporovat jeho psychomotorický vývoj a kompenzovat jeho zdravotní handicap
  • Rodiče budou umět řešit problémové chování svého dítěte
  • Rodina dostane potřebné informace, kontakty a podporu v sociálním poradenství, možnostech odborných pracovišť, v aktuální nabídce rehabilitačních pomůcek a možnostech jejich získání, při vyhledávání předškolního a školního zařízení, při vyhledávání sociálních a dalších návazných služeb
  • Rodina bude mít možnost setkat se s dalšími rodinami, které řeší podobnou problematiku.

Zásady (principy) poskytování služby

  1. Princip důstojnosti: Respektovat individualitu dítěte a kulturní, sociální a výchovné zvláštnosti každé rodiny.
  2. Princip ochrany soukromí uživatele (rodiny): Během konzultace v domácím prostředí rodiny vstupuje poradce rané péče pouze na ta místa, kam je zván. Je zachována mlčenlivost o osobních údajích.
  3. Princip zplnomocnění: Poradce respektuje právo uživatele na kvalifikované a objektivní informace v množství, jaké si vyžádá, a právo a zodpovědnost uživatele rozhodovat o sobě.
  4. Princip nezávislosti: Služby rané péče podporují u rodičů a dítěte možnosti  nacházet a využívat vlastní zdroje a schopnosti ke zvládnutí situace, v níž se nacházejí.
  5. Princip práva volby: Uživatel se může rozhodnout pro přijetí či nepřijetí nabízených služeb, vybere si z nich dle vlastní volby.
  6. Princip týmového přístupu a komplexnosti služeb: Spolupráce externích i interních členů v  týmu a jejich vzájemná informovanost. Rodina je členem týmu, dostává potřebné  informace o navazujících a doplňujících službách.
  7. Princip přirozenosti prostředí: Služba je uživatelům   poskytována převážně v přirozeném prostředí dítěte, tj. v rodině.
  8. Princip kontinuity péče: V rámci ukončování péče je uživatel informován o návazných službách a je mu nabídnuto jejich zprostředkování.