Aktivizační služba

Poslání

Provázíme rodiny dětí a mladých dospělých ve věku 2 - 26 let s poruchami autistického spektra, případně s některými dalšími specifickými potřebami. Rodinám poskytujeme potřebné informace a podporu a společně hledáme řešení složitých životních situací.

Cílová skupina

  • věk od 2 do 26 let
  • lokalita: Středočeský kraj, především území okresů Kutná Hora, Kolín, Nymburk
  • existence aspoň jedné z níže uvedených situací
    • rodiny s dětmi s poruchami autistického spektra, s poruchami komunikace a sociální interakce

Popis nepříznivé sociální situace cílové skupiny:

Dítě/ mladý dospělý:

  • nerozumí sociálním situacím a neumí se v nich chovat společensky přijatelným způsobem;
  • nemá dostatečnou zkušenost s nastavováním pravidel a respektováním autority a/ nebo neumí korigovat své chování;
  • neumí vhodně navazovat a udržet kontakt s druhými (např. z důvodu chybějící funkční komunikace);
  • nerozumí emocím svým ani druhých;
  • neumí funkčně používat sociální a sebeobslužné dovednosti;
  • má intelektové obtíže různého druhu (např. se neumí orientovat v čase a čas strukturovat)
  • má nutkavé myšlenky a projevy, které mají zásadní vliv na jeho soustředění;
  • nemá možnost, z důvodu specifických potřeb, účastnit se běžných volnočasových aktivit s vrstevníky;
  • nemá zkušenost s převzetím odpovědnosti, postupným dospíváním a osamostatňováním, chybí vize do budoucna.

Rodiče dítěte /mladého dospělého:

  • neumí reagovat na projevy svého dítěte nebo reaguje neadekvátně;
  • jsou frustrovaní, vyčerpaní – jsou sami vyčleněni ze sociálních interakcí, pociťují nedůvěru v někoho jiného (sociální služba a jiné). Rodina dítěte má v důsledku jeho specifických potřeb narušené rodinné vztahy (partneři, sourozenci, prarodiče), což prohlubuje jejich nepříznivou sociální situaci;
  • nemají dostatečnou a dlouhodobou podporu v adaptaci na změnu své sociální situace;
  • jsou ohroženi ztrátou zaměstnání a snížením pracovních kompetencí pro uplatnění své profese.

Cíle služby:

Dítě/mladý dospělý: 

  • má dostatek různých podnětů pro rozvoj svých sociálních, komunikačních dovedností a soběstačnosti, které mu usnadní zařazení do běžného života
  • lépe rozumí sociálním situacím a umí na ně přijatelným způsobem reagovat
  • umí dodržovat pravidla
  • lépe se orientuje v čase a zapojuje se do jeho plánování, lépe zvládá změny
  • rozumí svému dospívání a má podmínky pro postupné převzetí odpovědnosti
  • dítě a rodina mají potřebnou podporu.

Rodiče:

  • lépe rozumí chování svého dítěte a tomu, čím jej ovlivňují; jsou důslednější v nastavování a dodržování pravidel
  • podporují rozvoj dovedností svého dítěte a zároveň respektují jeho limity
  • mají podporu v procesu osamostatňování dítěte a rozumí důsledkům závislosti dítěte na své péči
  • získají bezpečné prostředí pro otevření tématu rodinných a sourozeneckých vztahů, dostanou nabídku možností řešení jejich situace
  • mají informace o možnostech další podpory (stát, neformální podpora, širší rodina a přátelé).

Zásady poskytované služby: 

  1. Průběh služby přizpůsobujeme tomu, aby dítě zažívalo opakovaně úspěch, protože věříme, že to je nezbytná cesta k posilování jeho dovedností a získání potřebného sebevědomí.
  2. Neúspěch je také součástí procesu učení se, ale pracujeme s tím vědomě a kontrolovaně.
  3. Usilujeme o to, aby dítě dokázalo získané dovednosti používat i mimo službu, proto úzce spolupracujeme s rodinou dítěte.
  4. Vhodně kombinujeme individuální podporu se skupinovou formou služby. Přednost má potřeba dítěte před provozními a organizačními výhodami.
  5. Průběh služby přizpůsobujeme věku dítěte a jeho dosavadním zkušenostem. Součástí služby je postupné provázení dospíváním. Vědomě pracujeme s předáváním odpovědnosti a snižováním závislosti na pečující osobě.
  6. S diagnózou dítěte pracujeme pouze informativně, vždy aktivně hledáme jeho potenciál.
  7. V případě potřeby spolupracujeme se službou raná péče (u dětí do 7 let) a vhodně kombinujeme poskytování obou služeb.
  8. V průběhu služby využíváme dílčí prvky různých terapeutických přístupů, pravidelně se v nich vzděláváme, využíváme supervizi a zároveň respektujeme svoje profesní hranice a hranice služby.
  9. Reflektujeme rozdílnost potřeb rodičů a jejich dětí, jsme citliví k případnému střetu zájmů a aktivně s ním pracujeme (např. když mladý dospělí nechce využívat službu, ale jeho rodina ji potřebuje).
  10. Aktivně pracujeme s tématem ukončení služby, protože vnímáme jako velký úspěch dítěte, jeho rodiny a naší služby, když se situace natolik zlepší, že již sociální službu nepotřebují.